Planowanie długiej podróży

Zaplanowanie urlopu to nie lada wyzwanie, szczególnie jeśli macie do dyspozycji konkretną liczbę dni i chcecie w tym czasie zobaczyć jak najwięcej. Jak więc zrobić to z głową?

Mój sposób na planowanie

Opracowanie planu podroży zaczynam zawsze od wybrania kierunku dopasowanego do pory roku. Później, spędzam godziny (a nawet dni!) na przeszukiwaniu blogów i papierowych przewodników w celu zdobycia jak największej ilości informacji na temat danego miejsca. Szukam tego co warto zobaczyć i czego spróbować w danym miejscu. Przeglądam również trasy, które pokonali inni podróżnicy w danym rejonie. Niestety, nie zawsze jest to łatwe – często wiele informacji jest już nieaktualnych, bądź jest ich tak dużo, że trudno jest się zdecydować na coś konkretnego. Wtedy warto zastanowić się nad priorytetami – czy i co chcemy zwiedzać. Może jakieś wydarzenia historyczne lub kulturowe szczególnie nas interesują? Czy może wolimy odpocząć leżąc na plaży lub spędzić ten czas poświęcając się aktywności fizycznej.

Niezależnie od tego, jaki jest Wasz wybór należy pamiętać, iż planowanie dalekich podróży,  np. na inny kontynent, będzie wymagało od nas znacznie więcej zaangażowania i czasu niż organizacja weekendowego wypadu. Myślę, że warto mieć również świadomość, że nie zawsze pierwszy plan jest idealny i będzie on ewoluował. Będzie się to działo nie tylko przed wyjazdem, ale i w jego trakcie, dlatego nie należy przejmować się duża ilością zmian.

Wschodnie Wybrzeże USA – przygotowanie do podróży

Przygotowania do podróży na Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych zaczęliśmy wraz z M około pół roku przed planowaną datą wyjazdu. Na początku patrzyliśmy na mapę i wertowaliśmy źródła. Później  zaczęliśmy robić konkretne plany, które i tak zostały mocno zweryfikowane przez czas jaki mieliśmy 🙂 O wizę staraliśmy się odpowiednio wcześnie, tak, by mieć możliwość kupna biletów w atrakcyjnej cenie. Ku naszemu zaskoczeniu cała procedura (złożenie wniosku, umówienie i odbycie rozmowy w konsulacie, po odebranie paszportu z wizą) zajęła mniej niż miesiąc. Więcej informacji o procedurze wizowej znajdziecie w TYM poście.

Bilety kupiliśmy w pierwszej połowie lutego i właśnie wtedy rozpoczęliśmy szczegółowe planowanie podróży (trasy, rezerwacji auta w wypożyczalni i noclegów), w którą wyruszyliśmy 16 kwietnia. Aby nie przepłacić za bilety ceny monitorowaliśmy z dużym wyprzedzeniem. Moja wskazówka: warto śledzić ceny lotów np. poprzez serwisy typu skyscanner, tanie loty, fly4free, flippo, etc. Często pojawiają się tam istotne informacje na temat aktualnych prmocji. Pamiętajcie jednak, że musicie być zdecydowani na kupno (i od razu go dokonać!) ponieważ bilety w najlepszych cenach rozchodzą się bardzo szybko. Niekiedy ma to miejsce nawet w ciągu kilku minut. Co więcej, warto wziąć pod uwagę fakt, że zazwyczaj niższe ceny łączą się np. z nocnym pobytem na lotnisku w przypadku przesiadki.

Nasz trasa podróży

Nasz pierwotny plan obejmował objazd całego Wschodniego Wybrzeża autem. Od Nowego Jorku aż po Key West, z przystankami w : Filadelfii, Waszyngtonie, Atlantic City, Charleston, St. Augustine, Orlando, Canaveral, Miami i Everglades. W związku z tym, że zdecydowaliśmy się na podróż we dwójkę wypożyczenie auta na okres 3 tygodni okazało się być nieopłacalne. Finalnie polecieliśmy bezpośrednio z Nowego Jorku na Florydę, rezygnując z odwiedzenia kilku miast na trasie. Samochód wzięliśmy tylko na Florydzie. Planując przejażdżkę autem, niech nie zwiodą Was pozory! Nawet najmniejsze odległości na mapie to kilka godzin jazdy. I uwierzcie, że w 30 C cieple najlepiej poruszać się klimatyzowanym samochodem!

Po wielu zmianach i poprawkach nasza końcowa trasa wyglądała następująco:

[Google_Maps_WD id=7 map=7]

16.04 – przylot do Stanów Zjednoczonych
17-19.04 – zwiedzanie Nowego Jorku
20.04 – lot na Florydę i przejazd do Orlando
21.04 – wizyta w parku rozrywki w Orlando
22.04 – przejazd i zwiedzanie Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na przylądku Canaveral, przejazd do Miami
23.04 – odpoczynek w Miami Beach
24-27.04 – rejs na Bahamy
27-28.04 – przejazd i odpoczynek na Key West, zwiedzanie
29.04 – wizyta na farmie aligatorów przy parku Everglades, powrót do Nowego Jorku
30.04-1.05 – spędzenie czasu w Nowym Jorku
2-4.05 – przejazd, zwiedzanie Waszyngtonu, powrót
5.05 – pakowanie
6-7.05 – powrót do Polski

Na szczegółową relację z poszczególnych miejsc zapraszam wkrótce! 🙂